علت سیاه شدن ظروف مسی چیست؟ ,

menuordersearch
mesnikzanjan.ir
۱۳۹۹/۲/۱ دوشنبه
(23)
(0)
علت سیاه شدن ظروف مسی چیست؟
علت سیاه شدن ظروف مسی چیست؟

طرح بیرونی ظروف مسی به مرور زمان، براقیت و شفافیت خود را از دست داده و کمی تیره می‌شود. به عکس زیر دقت نمایید:

 

سوالی که برخی مصرف کنندگان دارند این است که چرا سطح بیرونی ظروف مسی (که به رنگ قرمز است) بعد از مدتی، تیره و کِدر شده و براقیت و شفافیت اولیه خود را از دست می‌دهد؟

آیا این نشانه تقلبی بودن ظروف مسی است؟

چه کنیم که ظروف مسی سیاه نشود؟

دلیل سیاه شدن مس چیست؟

آیا مس اصل، سیاه می‌شود؟

آیا سیاه شدن مس نشانه قلبی بودن ظروف مسی است؟

پاسخ:

همانگونه که در بخشی دیگر توضیح داده شده، خاصیت ظروف مسی "اکسید شدن" است. یعنی مس بطور طبیعی وقتی در مجاورت هوا و آب قرار بگیرد، رنگ آن کمی تیره می‌شود. پس این موضوع کاملاً طبیعی بوده و اصلاً ربطی به تقلبی بودن یا اصل بودن ظرف مسی ندارد. ظروف مسی قدیمی یادتان است؟ دقیقاً اینگونه بودند و سطح بیرونی آنها تیره و کمی کِدر بود. پس نگران این موضوع نباشید و البته یادتان باشد که طبیعتاً ظروفی که روی حرارت قرار میگیرد، خیلی سریع تر و زودتر از ظروف دکوری و ظروف پذیرایی، تیره تر خواهد شد.

برخی از فروشندگان ادعا می‌کنند که ظروف مسی آنها هرگز سیاه نمی‌شود. آیا این ادعا درست است؟

اگر سطح بیرونی ظرف مسی را با پوششی به نام "نانو" بگیرند، این امکان وجود دارد که ظرف مسی دیرتر سیاه شود. در واقع "نانو" یا نانو مس ، یک لایه ای روی سطح بیرونی مس، می‌کشد که مانع از ورود آب، هوا و گرد و غبار به سطح مس شده و در نتیجه ظرف مسی دیرتر سیاه می‌شود.

فقط به این نکته عنایت داشته باشید که نانو مس یا نانو کردن ظروف مسی، ترجیحاً برای ظروف مسی دکوری و ظروف مسی تزئینی که روی حرارت و آتش قرار نمی‌گیرند، استفاده شود. زیراکه حرارت موجب از بین رفتن این پوشش در مدت کوتاه می‌شود.

همچنین نباید داخل ظرف مسی که برای پخت و پز یا نوشیدن استفاده می‌شود، نانو گردد زیرا فعلاً مضر نبودن آن به لحاظ علمی اثبات نگردیده و برای سلامتی می‌تواند آسیب زا باشد.

 

نتیجه نهایی آیا ظروف مسی معمولی خریداری کنیم یا ظروف مسی نانو شده؟

 

توصیه ما بطور قطعی این است که برای ظروفی که روی حرارت قرار میگرند، از ظروف مسی معمولی استفاده نمایید. یادمان باشد که تیره شدن ظروف مسی نه تنها آن را زشت نمی‌کند بله، نوستالژیک بودن آن را نیز تداعی می‌کند. از طرفی، شما به راحتی می‌توانید در خانه، آنرا تمیز کرده و براق نمایید. پس جای هیچ نگرانی نیست.

 

راه کار تمیز، براق و شفاف کردن ظروف مسی چیست؟

در بخش "مطالب آموزشی" توضیح کامل داده شده و چهار راه حل بسیار ساده ارائه شده است. لطفاً مطالعه نمایید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

8 نظر
علیرضا قربانی
پنج شنبه بیست و ششم اسفند ۰۰
پاسخ
()
()
علیرضا قربانی
سلام من هفت سين مس دارم نانو زده نشد دست ميزنم سياه ميشه اگه بازم نانو بزنم سفيد ميشه؟؟؟
پاسخ مدیر سایت
سلام. البته به اون اندازه هم حساس نیست که با چندبار دست زدن، سریع سیاه بشه! اگه بدهید براتون نانو بزنند، قبل از نانو زدن، استادکار، باید لکه ها و چربی‌‌‌‌های موجود رو از روی ظرف پاک کنه، بعدش نانو بزنه. که در این حالت (و البته اگه نانو رو با سیم ظرفشویی نخراشید و ...)، براقیتش حفظ خواهد شد. برای توضیحات بیشتر به بخش "مطالب آموزشی" سایت رجوع کنید.
پاسخ مدیر سایت
سحر مومنی
چهارشنبه بیست و هفتم بهمن ۰۰
پاسخ
()
()
سحر مومنی
سلام من به تازگي يک سيني مس سفيد خريدم وهمش نگرانم که سياه بشه. و اگر سياه شد چاره چي چطور تميزش کنم البته من مس قرمز دارم و هر وقت سياه ميشه با همان شيوه طبيعي تميز ميکنم ولي در باره مس سفيد هيچ اطلاعي ندارم لطفا راهنمايي کنيد ممنون ميشم.
پاسخ مدیر سایت
سلام. سینی‌‌‌‌های مسی که اصطلاحاً دورو سفید هستند (یعنی هم داخل و هم بیرون اونها، قلع کاری شده)، برعکس مثل ظروف مسیِ قرمز (که تغییر رنگ اونها کمی بیشتر و سریعتر هستش)، کِدر و سیاه نمیشوند. فقط در بلند مدت، (مثلاً بعد از حداقل دوسال که هر روز استفاده بکنید)، شاید نیاز به قلع کاری مجدد باشه. نگران نباشید و با خیال راحت استفاده کنید. فقط با سیم و اشیاء زبر نشورید چون باعث از بین رفتن سریعتر قلع اون میشه.
پاسخ مدیر سایت
سحر مومنی
چهارشنبه بیست و هفتم بهمن ۰۰
پاسخ
()
()
سحر مومنی
سلام مي خواستم بپرسم آيا مس سفيد سياه مي شد واگر سياه شد چطور بايد تميزش کرد.
پاسخ مدیر سایت
سلام. لطفاً به بخش "مطالب آموزشی" مراجعه فرمایید.توضیحات کامل ارائه شده اونجا.
پاسخ مدیر سایت
ابراهیم قاسمی
چهارشنبه ششم بهمن ۰۰
پاسخ
()
()
ابراهیم قاسمی
سلام.من يک ديگ مسي قديمي دارم که بيرونش به شدت سياه شده.راهي هست که بشه پاکش کرد؟
پاسخ مدیر سایت
سلام. همانطوری که در بخش، مطالب آموزشی توضیح دادیم، کِدر شدن مس، امری کاملاً طبیعی است. بهرحال برای پاک کردن ظروف مسی می‌توانید از روش‌‌‌‌های خانگی (به شرح مطالبی که در بخش مطالب آموزشی، توضیح دادیم) یا از پاک کننده مس (در بخش محصولات) خریداری و استفاده کنید.
پاسخ مدیر سایت
روح اله بیگدلی
یکشنبه دوازدهم دی ۰۰
پاسخ
(2)
()
روح اله بیگدلی
سلام. من یک ليوان مسي از بازار گرفتم اما يه هفته نشده بيرونش لک لک تيره شده يعني تقلبي هست يا مشکلي داره.
پاسخ مدیر سایت
سلام. همانگونه که در بخش "مطالب آموزشی" بطور مفصل توضیح دادیم، خاصیت مس این هستش که در مجاورت هوا و آب سریع واکنش نشون میده و تغییر رنگ میده و رنگ اون کمی تیره و کِدر میشه. ظروف مسی قدیمی رو خاطرتون هست.؟ اما امروزه برای ظروفی که بصورت دکوری و تزئینی استفاده میشه، با لایه ای به نام "نانو" سطح بیرونی مس رو پوشش میدن که این فرآیند باعث میشه مس خیلی دیر کِدر بشه. البته این پوشش نانو نباید برای ظروفی که با ماده غذایی تماس دارند، استفاده بشه. نتیجتاً اینکه تغییر رنگ مس امری کاملاً طبیعی هستش.
پاسخ مدیر سایت
رحمتی
دوشنبه چهاردهم تیر ۰۰
پاسخ
(7)
()
رحمتی
سلام. بجز مواد طبيعي که گفتين، شما محصولي براي پاکردن ظروف مسي داريد؟
پاسخ مدیر سایت
سلام. بله جرم گیر مسی وجود داره که برای تمیزکردن سطح بیرونی ظروف مسی استفاده میشه. در قسمت محصولات قابل مشاهده هستش.
پاسخ مدیر سایت
عاطفه محمدی
چهارشنبه دوم تیر ۰۰
پاسخ
(8)
(1)
عاطفه محمدی
سلام. من که دوست دارم ظرف مسي بيرونش کمي تيره باشه چون حس نوستالژيک و قديمي بودن ميده به آدم
باقری
چهارشنبه نوزدهم خرداد ۰۰
پاسخ