از بین رفتن قلع داخل ظروف مسی ,

menuordersearch
mesnikzanjan.ir
۱۳۹۷/۱/۲۰ دوشنبه
(22)
(0)
از بین رفتن قلع داخل ظروف مسی
از بین رفتن قلع داخل ظروف مسی

اصلاً دلیل قلع اندود کردن ظروف مسی چیست؟

آیا خود قلع برای بدن مضر است؟

چرا قلع (سفیدی داخل ظرف مسی) از بین می‌رود؟

آیا از بین رفتن قلع ظرف مسی، نشانه تقلبی بودن و بی کیفیت بودن آن است؟

 

آشنایی با فلز قلع

قلع فلزی است چکش خوار، قابل انعطاف، شدیداً بلورین و سفید نقره ای که ساختار بلوری آن هنگام خم شدن قطعه ای از قلع صدای خاصی ایجاد می‌کند (علت آن شکست بلورها است).

مقاومت نسبتاً خوب قلع نسبت به زنگ زدگی و فرسایش باعث شده تا از آن به عنوان روکشی برای فلزات دیگر برای جلوگیری از زنگ زدگی استفاده شود، از جمله قلع اندود کردن ظروف مسی و به خاطر جلوگیری از نوعی زنگ زدن مس و ورود اکسید سمی مس در غذا از قدیم الایام رواج داشته است.

 

به گفته متخصصان طب و استادکاران قدیمی صنعت مسگری، مس با غذاهای اسیدی واکنش می‌دهد و به این خاطر ظروف مسی را معمولا با لایه ای از یک فلز دیگر(مثل قلع) می‌پوشانند تا از ورود مس به غذا جلوگیری شود. این لایه در هنگام پخت و پز به مقدار کم در غذا حل می‌شود، به خصوص اگر غذاهای اسیدی برای مدت طولانی در این ظروف پخته یا نگهداری شوند. لذا از پختن غذاهای اسیدی در ظروف مسی پوشش داده نشده باید اجتناب کرد.

دلیل دیگر قلع کاری مس این است که مانع از ورود بیش از اندازه مس به بدن می‌شود.

 

این امر کاملاً طبیعی است. قلع و سفیدی ظروف مسی به مرور زمان و به تناسب نحوه استفاده از ظرف مسی از بین می‌رود. منظور از نحوه استفاده این است که مثلاً ظروفی که برای پخت و پز استفاده می‌شود و روی حرارت قرار می‌گیرد، زودتر از سایر ظروف از بین می‌رود.

این خاصیت طبیعی قلع است پس نگران این موضوع نباشید. فقط یادتان باشد اگر قلع ظرف به اندازی از بین رفت که قرمزی مس از زیر قلع نمایان شد، حتماً ظرف مسی خود را جهت قلع کاری مجدد به استادکار بسپارید زیراکه پزشکان توصیه می‌کننده از ظروف مسی که فاقد قلع می‌باشند و قلع آنها از بین رفته، استفاده ننمایید. زیراکه "مس" خاصیت اکسید شدن را دارد.

 

توصیه ها:

1- هیچگاه یک ظرف مسی را بصورت خالی (بدون محتویات، مثلاً بدون روغن یا آب و ...) روی حرارت نگذارید.

2- در اولین استفادهاز ظروف مسی؛ یکبار داخل آن شیر ریخته و بجوشانید و سپس شیر را دور ریخته و از ظرف خود استفاده کنید.

3- همواره سعی کنید هنگام استفاده از ظروف مسی؛ آشپزی با شعله پایین و با حوصله و یا استفاده از شعله پخش کن را رعایت نمایید. بدلیل اینکه شعله زیاد و تند باعث از بین رفتن سریعتر قلع و سفیدی داخل ظروف مسی می‌شود.

4- برای شست وشوی این ظروف بهتر است‌ آنها را با دستمال نرم شستشو دهید و آنرا داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید و به هیچ عنوان از اسکاج یا سیم ظرفشویی برای شستن آن استفاده نکنیم. چونکه سیم ظرفشویی قلع داخل ظروف مسی را از بین می‌برد و سطح بیرونی ظروف مسی را خش دار می‌کند.
5- حتماً در خرید ظروف مسی، از بِرند های معتبر، قدیمی و با سابقه ظرف خود را تهیه نمایید. زیراکه یک فروشنده و تولید کننده معتبر و باسابقه، هیچگاه بخاطر سود کم و کسب مشتری در کوتاه مدت و ارزان فروشی، از کیفیت جنس خود کم نمی‌کند.

 

توصیه می‌شود فیلم کوتاه زیر را مشاهده فرمایید تا در کمتر از 4 دقیقه، با مس و قلع به خوبی آشنا شوید.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

10 نظر
سارانظری
جمعه بیست و پنجم خرداد ۰۳
پاسخ
()
(1)
سارانظری
سلام من سماور مسيم که براي تزييني گذاشتم خودبه خود کج شده دليلش چيه کج وايميسته. البته از شما خرید نکرده بودم.
پاسخ مدیر سایت
سلام. اگه در یک جای صاف میگذارید و کج وایمیسته، احتمال زیاد پایه هاش تراز نیستند! خود بدنه سماور بعیده کج باشه، مگر اینکه در حمل ونقل کج شده باشه یا از دستتون افتاده و کمی تاب برداشته. در هر صورت مشکلی قابل حلی هستش.
پاسخ مدیر سایت
ناصرکیومرثیان
جمعه نوزدهم اسفند ۰۱
پاسخ
(1)
()
ناصرکیومرثیان
سلام. آیا خود قلع که کم کم وارد غذا ميشه براي بدن مفيد هست يا نه؟
پاسخ مدیر سایت
سلام. خیر دلیل قلع کاری ظروف مسی و از بین رفتن قلع داخل ظروف مسی، بطور کامل در بخش مطالب آموزشی (در منوی بالای سایت)، توضیح داده شده. لطفاً مراجعه فرمایید.
پاسخ مدیر سایت
محمود
یکشنبه هفدهم مهر ۰۱
پاسخ
(1)
()
محمود
سلام قيمت قلع و نشادر چقدر است
پاسخ مدیر سایت
سلام.برای خرید عمده با کارخانه تماس بگیرید لطفاً 02432221495
پاسخ مدیر سایت
متین
سه شنبه ششم اردیبهشت ۰۱
پاسخ
(2)
(1)
متین
سلام ظرف مسي که روي حرارت مانده و آب آن خشک شده و رنگ قلع آن تيره شده چکار بايد کرد تا براق شود ؟؟باتشکر
پاسخ مدیر سایت
سلام. اصولاً نباید ظروف مسی را بصورت خالی (یعنی بدون آب، روغن یا ماده عذایی) روی حرارت مستقیم و شعله بالا، قرارد بدهید، چون قلع داخل ظرف مسی، میسوزد و کم کم از بین می‌رود. حالا اگه قلع داخل ظرف شما، کلاً از بین رفته (به طوریکه قرمزی مس، نمایان شده) باید بدهید دست استاد کار تا مجدداً قلع کاری بشه. برای توضیحات بیشتر به مطالب آموزشی مراجعه فرمایید.
پاسخ مدیر سایت
قدیری هستم ۳مهرماه ۱۴۰۰
دوشنبه سوم آبان ۰۰
پاسخ
(1)
()
قدیری هستم ۳مهرماه ۱۴۰۰
ببخشيد من قابلمه مسيي دادم. البته از ظروف شما نیست. داخلشو سفيد کردن يعني قلع کردن حالا توش مربا ميپزم رنگش صورتي ميشه خورشت ميزارم رنگه گوشتش مثل رنگه لبو ميشه .يعني مرباي به درست کردم انگار مرباي البالو يا لبو هستش .نميدونم چرا اينجور شده.لطف ميکنيد راهنماييم کنيد
پاسخ مدیر سایت
سلام. الان داخل ظرف شما دقیقاً چجوریه؟ اگه قلع (سفیدکاری) داخلش از بین رفته، باید مجدداً قلع کاری بشه وگرنه در حالت عادی برای پخت خورشت و گوشت، چنین اتفاقی نباید بیفته. در مورد اینکه از بین رفتن قلع دقیقا به چه حالتی میگیم، یه پست آموزشی درج کردیم، لطفاً مطالعه فرمایید. اگر باز سوال داشتید از طریق واتس آپ به مدیر سایت پیام بفرستید تا راهنمایی کنند.
پاسخ مدیر سایت
مرضیه یوسفیان
سه شنبه بیست و سوم شهریور ۰۰
پاسخ
(2)
(2)
مرضیه یوسفیان
من يک قابلمه مسي دارم که سفيدي داخل اون کاملا از بين رفته و توش انگار سياه و‌قرمزه. الان يعني اونو بايد بدم دوباره قلع کاري بشه؟
پاسخ مدیر سایت
سلام. اگر قلع سفیدی داخل ظروف مسی، به اندازه ای از بین رود که قرمزی زیر آن نمایان شود، نیاز به قلع کاری مجدد داره. دقت فرمایید که نمایان شدن لکه های کوچک سیاه رنگ در داخل ظرف مسی، ایرادی نداشته و می‌توانید استفاده نمایید.
پاسخ مدیر سایت
رسولی
پنج شنبه یازدهم شهریور ۰۰
پاسخ
(3)
(1)
رسولی
سلام اگه ما ميگيم مس براي بدن مفيده چرا داخل اون قلع کاري ميشه و همون مس رو بصورت عادي استفاده نميکنيم؟
پاسخ مدیر سایت
سلام. پاسخ این سوال در پست آموزشی، بطور کامل توضیح داده شده است. لطفاً مراجعه فرمایید.
پاسخ مدیر سایت
ژاله مردانیان
دوشنبه هفتم تیر ۰۰
پاسخ
(4)
(1)
ژاله مردانیان
سلام. ممنون از مطالب خوبتون. اِنگار عمر قلع داخل ظروف مس هاي قديمي بيشتر از جديدها بود. درسته؟
پاسخ مدیر سایت
سلام. همونطوری که توضیح دادیم، شرایط استفاده خیلی تاثیرگذاره در عمر و دوام قلع ظرف مسی. زمان قدیم مردم از اجاق های آتشی آرام برای پخت غذا استفاده می‌کردند به همین دلیل غذاها خوشمزه تر هم بودند. البته از کیفیت قلع استفاده شده هم‌نباید غافل بود که ما این اطمینال رو میدیم که از بهترین نوع قلع موحود در بازار استفاده می‌کنیم.
پاسخ مدیر سایت
پژمان احمدی فرد
چهارشنبه دوم تیر ۰۰
پاسخ
(6)
(1)
پژمان احمدی فرد
سلام. ميگن ظرف مسي رو خالي خالي بزاريم رو آتيش، قلع داخلش از بين ميره. درسته اين حرف؟
پاسخ مدیر سایت
سلام. بله همونطوری که در بخش "مطالب آموزشی" سایت توضیح کامل داده ایم، بدلیل اینکه فلز قلع (که برای سفیدکاری داخل ظرف مسی استفاده میشه)، درجه ذوب بسیار پایین تری نسبت به فلز مس داره، این کار شما میتونه باعث از زود تر از بین رفتن قلع داخل ظرف مسی بشه. البته این کار به مرور زمان اتفاق میفته.
پاسخ مدیر سایت

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

telegraminstagram
logo

زنجان، شهرک صنعتی علی آباد، خ فروردین، قطعه 203 تلفن ثابت کارخانه: 02432221495 و 02432222148
شماره تماس مسئول فروش کارخانه (فقط مغازه داران و عاملین پخش): 09104468806
شماره همراه مسئول فروشگاه اینترنتی (ویژه تماس مصرف کنندگان محترم و مشتریان سایت): 3754692-0933

سوالی برای شما پیش آمده؟ از ما بپرسید!
ارتباط در روبیکا
روبیکا