مراحل ساخت ظروف مسی ,

menuordersearch
mesnikzanjan.ir
۱۳۹۰/۱/۱ دوشنبه
(15)
(1)
مراحل ساخت ظروف مسی
مراحل ساخت ظروف مسی

مراحل ساخت ظروف مسی زنجان؟

صفر تا صد مراحل ساخت ظروف مسی چگونه است؟

ظروف مسی چگونه ساخته می‌شوند؟

آشنایی با مراحل ساخت ظروف مسی

 

همانگونه که در بخش "تفاوت ظروف مسی قدیم با ظروف مسی جدید"، توضیح داده شد، امروزه با وجود برخی دستگاهها، مراحل ساخت ظروف مسی، کمی نسبت به ایام قدیم تغییر کرده است. البته این تغییر موجب افزایش کیفیت ظروف مسی و نیز زیبایی و استایل مناسب ظروف مسی شده است. در زیر توضیح مختصری در این خصوص داده شده است:

 

1- ساخت بدنه ظرف مسی:

مواد اولیه اصلی در این مرحله، گرده مسی (یا همان ورق مسی) است.

اولین مرحله از مراحل ساخت ظروف مسی، تهیه ورق مسی (گِرده مسی) است. ورق مسی به تناسب ظرفی که ساخته خواهد شد، می‌تواند چهار گوش یا گِرد باشد و ضخامت ورق نیز بستگی به نوع ظرف دارد.

توصیه می‌شود، ظروف مسی که برای پخت و پز استفاده می‌شود و روی حرارت مستقیم آتش قرار میگیرد، ضخامت نسبتاً بالایی داشته باشند، تا در مقابل حرارت مقاوم بوده و عمر آنها بیشتر خواهد بود. در ضمن نگران، هزینه آن هم نباشید، در زمان خرید ظروف مسی، شما هرچه قدر هزینه کنید، وجه شما با تورم (و شاید گاه بیشتر از آن) رشد خواهد کرد و ظرف مسی هیچگاه از بین نخواهد رفت و بعد از سالهای طولانی که بخواهید ظروف مسی خود را بفروشید یا تعویض کنید، به قیمت خوبی فروخته خواهد شد!

در این مرحله، ورق مسی به وسیله دستگاه پرس یا دستگاه خم کاری تبدیل به ظرفِ شبیه به استوانه یا هر شکلی که نیازمند است، می‌شود. در زیر تصویری از دستگاه خم کاری را مشاهده می‌کنید.

 

 

2- مرحله چکشی کاری:

در این مرحله، بدنه، کف و درب ظروف مسی با استفاده از چکش و بویسله هنر استادکار، چکش کاری می‌شود. از جمله دلایل چکش کاری ظروف مسی، این است که چکش کاری، هنر استادکارانه ساخت این ظروف را نشان می‌دهد و زیبایی خاصی به آن می‌بخشد و از طرفی باعث مقاوم تر شدن آن می‌شود.


 

در مرحله سفید کاری یا قلع کاری ظروف مسی ، سطح داخلی ظروف مسی (به ویژه آندسته از ظروف مسی که برای پخت و پز استفاده می‌شوند) را با لایه ای از فلز قلع می‌پوشانند. دلیل قلع کاری ظروف مسی این بوده است که به گفته طب سنتی قدیم، یون های مس، بیش از اندازه وارد بدن نشود.

نکته مهم؛ یادتان باشد که آندسته از ظروف مسی که برای پخت و پز استفاده می‌شود، حتماً باید داخل آن، قلع کاری شده باشد.

ظروف دکوری و پذیرایی که عملاً مواد غذایی با آنها تماس مستقیم ندارد، می‌تواند بنابه سلیقه خریدار، قلع کاری شود و یا به رنگ طبیعی مس (قرمز) باشد.

 

 

4- پولیش کاری (براق کاری):

در این مرحله برای تمیز کاری و براق و شفاف نمودن سطح بیرونی ظروف مسی و افزایش زیبایی آن، ظرف مسی با استفاده از دستگاه و ابزار مخصوص، اصطلاحاً "پرداخت کاری" می‌گردد.

نکته؛رنگ مس بطور طبیعی و در تماس با هوا و آب، کمی کِدر و تیره می‌شود و این نشانه تلقبی بودن ظروف مسی نیست! اگر بر شفاف بودن ظروف مسی خود خیلی حساس هستید، می‌توانید ظروف مسی دکوری را از نوع ظروف مسی نانو شده خریداری نمایید.

 

5- نصب دستگیره ها و بسته بندی:

در این مرحله دستگیره درب ظروف مسی و دستگیره های بدنه ظرف مسی، با سوراخ کاری و پرچ به یکدیگر متصل می‌شود و در نهایت بسته بندی شده و روانه بازار می‌گردد.

 

ظروف مسی قدیمی که توسط استادکاران و مسگران قدیمی ساخته شده، در برخی مراحل متفاوت از مراحل فوق است که در یک پست جداگانه، توضیح داده شده است.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

2 نظر
سینا
دوشنبه هشتم آذر ۰۰
پاسخ
(5)
()
سینا
خوب بود
مهرابی
سه شنبه پنجم مرداد ۰۰
پاسخ
(6)
()
مهرابی
سلام. ممنون از مطالب مفيدتان

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

telegraminstagram
logo

زنجان، شهرک صنعتی علی آباد، خ فروردین، قطعه 203 تلفن ثابت کارخانه: 02432221495 و 02432222148
شماره تماس مسئول فروش کارخانه (فقط مغازه داران و عاملین پخش): 09104468806
شماره همراه مسئول فروشگاه اینترنتی (ویژه تماس مصرف کنندگان محترم و مشتریان سایت): 3754692-0933

سوالی برای شما پیش آمده؟ از ما بپرسید!
ارتباط در روبیکا
روبیکا